Welcome

Στο blog μας θα βρείτε δεκάδες Έλληνες συγγραφείς και ιστορίες κάθε είδους, για κάθε ηλικία και για όλα τα γούστα, όπως επίσης εβδομαδιαίες κληρώσεις βιβλίων, συνεντεύξεις γνωστών συγγραφέων, συμβουλευτικά συγγραφικά άρθρα και πολλά άλλα.

Εάν λοιπόν λατρεύετε τη λογοτεχνία, περιηγηθείτε στο blog μας και ανακαλύψτε όσα έχουμε να σας προσφέρουμε.

Καλώς ήρθατε στον Moonlightόκοσμο!

6.11.15

Publishing Edition: Εισαγωγή



Έγραψα ένα βιβλίο. Και τώρα τι κάνω;
Θέλω να το εκδώσω.
Ποια είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσω;
Που να απευθυνθώ;

Αυτές είναι μόνο μερικές από τις σκέψεις που κάνουν οι συγγραφείς ολοκληρώνοντας το πρώτο τους έργο. Ή μάλλον… αφού ξεπεράσουν το πρώτο σοκ και τα στάδια συγκίνησης και του πανηγυρισμού για την επιτυχή ολοκλήρωση του μαγευτικού ταξιδιού τους. Ενός ταξιδιού που έκλεισε με τη λέξη: «Τέλος».
Ή μήπως όχι;
Η απόφαση είναι στο χέρι του συγγραφέα. Μπορεί να αφήσει το δημιούργημα του κρυμμένο στα άδυτα του σκληρού του δίσκου ή να το μοιραστεί με λίγους και εκλεκτούς αναγνώστες. Μπορεί να το διαθέσει σε ένα ευρύτερο κοινό μέσα από το διαδίκτυο (για αυτό είμαστε και εμείς εδώ άλλωστε) ή… μπορεί να κάνει το μεγάλο βήμα προς την έκδοση.

Στα πλαίσια της στήλης «Άρθρα με tips και συμβουλές για συγγραφείς» το Moonlight Tales εγκαινιάζει ένα νέο project.
Το «Άρθρα με tips και συμβουλές για συγγραφείς: Publishing Edition» έχει ως στόχο να βοηθήσει τους νέους συγγραφείς να πληροφορηθούν και να προετοιμαστούν για το νέο ταξίδι που ξεκινούν στο σκληρό χώρο των εκδόσεων, να φωτίσει άγνωστες πτυχές για τους ήδη μυημένους, αλλά και να προσφέρει στους αναγνώστες μια πλούσια ματιά στον εκδοτικό κόσμο και όσα κρύβονται πίσω από την πορεία ενός βιβλίου, από την στιγμή που ο συγγραφέας ολοκληρώνει τη συγγραφή του μέχρι και τη στιγμή που φτάνει στα χέρια τους.
Σε αυτή μας τη προσπάθεια θα έχουμε, φυσικά, τη στήριξη και τη συνδρομή των ειδικών, που θα μας μεταδώσουν τις γνώσεις τους και θα μας προσφέρουν τις πολύτιμες τις συμβουλές τους, αλλά και τη δική σας, που με τις ερωτήσεις και τις παρατηρήσεις σας θα μας βοηθήσετε να συμπληρώσουμε όλα τα κομμάτια του εκδοτικού παζλ.



 Το παρόν άρθρο είναι εισαγωγικό και δεν είχα πρόθεση να επεκταθώ, μα βλέποντας τις ερωτήσεις που θέσατε και γνωρίζοντας πως κάποιοι από τους αναγνώστες μας ετοιμάζονται ή σκέφτονται να υποβάλλουν το έργο τους σε εκδοτικούς, νομίζω πως είναι καλό να δώσω μια πρώτη γεύση, ώστε να μπείτε στο κλίμα του εκδοτικού χώρου.
Αυτό που πρέπει πάντα να θυμόμαστε είναι πως η συγγραφή είναι τέχνη. Και όπως γνωρίζετε όλοι πολύ καλά, το να ασχοληθεί κανείς επαγγελματικά με την τέχνη δεν είναι ποτέ εύκολο. Απαιτεί σκληρή δουλειά και αγάπη για αυτό που κάνετε.



Μέχρι τώρα τα πράγματα ήταν ρόδινα... ήσασταν εσείς και το έργο σας, καβάλα στο ουράνιο τόξο της φαντασίας, πλάθοντας κόσμους και ιστορίες. Ζήσατε με τους ήρωες σας, τους αγαπήσατε, τους μισήσατε, τους πονέσατε. Όπως και να έχει, το έργο σας είναι κάτι μοναδικό και η αξία του ανεκτίμητη για όλα αυτά που σας προσέφερε, για όλα όσα σημαίνει για εσάς.
Έρχεται όμως η στιγμή και λαμβάνετε την απόφαση να το εκδώσετε. Είναι η στιγμή που το έργο σας θα πάρει σάρκα και οστά (έστω, χαρτιά και μελάνια), ταυτόχρονα, όμως θα αποκτήσει κάτι πολύ περισσότερο. Χρηματική αξία.
Εσείς είστε δημιουργός. Ο εκδοτικός στον οποίο θα στραφείτε είναι επιχείρηση. Για εσάς, το βιβλίο σας είναι κομμάτι σας. Για αυτούς, το βιβλίο σας είναι επένδυση. Τη στιγμή που υποβάλετε το έργο σας σε έναν εκδοτικό, είναι σαν να του παρουσιάζετε ένα επενδυτικό πρότζεκτ. Του ζητάτε να πιστέψει σε εσάς, να πιστέψει στο έργο σας και να καταθέσει τα χρήματά του, για να κάνετε το όνειρό σας πραγματικότητα.
Φυσικά, και εκείνος θα έχει κέρδος από αυτήν την συνεργασία, αλλά να θυμάστε πως πρέπει να τον κάνετε να πιστέψει πως θα έχει κέρδος. Μεγάλο κέρδος. Ή για να είμαστε πιο σαφείς… πρέπει να τον κάνετε να πιστέψει, πως το δικό σας βιβλίο θα του προσφέρει μεγαλύτερο κέρδος από τα υπόλοιπα εκατό που περιμένουν στην ουρά για αξιολόγηση.
Αυτό που επίσης πρέπει να θυμάστε είναι πως μπαίνοντας στο χώρο των εκδόσεων μετατρέπετε τον εαυτό σας σε επιχείρηση. Ένα εργοστάσιο που παράγει ιστορίες, οι οποίες πρέπει να πουληθούν, εάν θέλει να συνεχίσει να εκδίδει.
Αντιλαμβάνομαι πόσο σκληρά ακούγονται όλα αυτά, μα είναι ο καλύτερος τρόπος για να κατανοήσετε πως λειτουργεί το σύστημα. Αυτό δε σημαίνει πως πρέπει να πάψετε να είστε ρομαντικοί καλλιτέχνες. Απλά φροντίστε εκτός από ρομαντικοί και καλλιτέχνες, να έχετε και συναίσθηση του τι συμβαίνει γύρω σας, γιατί αν δεν έχετε κάποιον να αναλάβει το εμπορικό κομμάτι της δημιουργίας σας, θα πρέπει να το κάνετε εσείς.




Σε αυτό το σημείο θα ήθελα και νομίζω επιβάλλεται να καταρρίψουμε ένα μεγάλο μύθο. Όλοι μας σίγουρα έχουμε αναρωτηθεί κάποια στιγμή πως είναι η ζωή ενός συγγραφέα. Οι εικόνες που μας έρχονται στο μυαλό, κατά κύριο λόγο ταιριάζουν σε αμερικανικά πρότυπα που μας προβάλλονται μέσα από ταινίες και κυμαίνονται κάπου ανάμεσα σε αυτό...

και σε αυτό....


Ή αμέσως σκεφτόμαστε την πορεία ενός ήδη γνωστού μας συγγραφέα που έχει κάνει διεθνή επιτυχία και καταλήγουμε να πιστεύουμε πως η ζωή του συγγραφέα είναι κάπως έτσι:

Ίσως αυτά να συμβαίνουν σε αρκετές περιπτώσεις στο εξωτερικό, στην Ελλάδα όμως τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά. Όσοι έχουν γνωρίσει από κοντά συγγραφείς και έχουν δει τις ζωές τους, ξέρουν πως η πραγματικότητα είναι πολύ πιο απλή, φυσιολογική και κάποιες φορές, πικρή. 
Όσο απίστευτο και αν σας φαίνεται κανένας δεν κυνηγά τους συγγραφείς για ένα αυτόγραφο. Ο σωστός συγγραφέας πουλά το έργο και όχι το πρόσωπό του, για αυτό και συνήθως οι αναγνώστες δεν τους αναγνωρίζουν ακόμη και αν πέσουν πάνω τους. Εξαιρούνται φυσικά τα μεγάλα συγγραφικά ονόματα τα οποία έχουν δεχτεί μεγαλύτερη προβολή και ως προσωπικότητες (μέσα από συνεντεύξεις κ.α.) με αποτέλεσμα να είναι αναγνωρίσιμα στο ευρύ κοινό.

Αλλά, ο μεγαλύτερος μύθος που κυριαρχεί είναι πως η συγγραφή αποτελεί ευκαιρία για κέρδος. 
Στο εξωτερικό και ειδικά για συγγραφείς που γράφουν στα αγγλικά με αποτέλεσμα να απευθύνονται σε μεγαλύτερο κοινό, ναι. Η συγγραφή μπορεί να είναι ένα κερδοφόρο επάγγελμα. Στη χώρα μας τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά. Το σύνολο του πληθυσμού που διαβάζει τακτικά είναι δυσανάλογα μικρό, σχεδόν μηδαμινό μπροστά στη πληθώρα των εκδοτικών τίτλων που διατίθενται. Ο μύθος που θέλει τον συγγραφέα όχι μόνο αυτάρκη, αλλά και αρκετά πλούσιο, για να κάνει ταξίδια προς αναζήτηση έμπνευσης και να περνά τα βράδια του πίνοντας ένα εξαίσιο κρασί, κάτω από το φεγγάρι και με θέα τη θάλασσα δεν ισχύει. Τουλάχιστον όχι στη χώρα μας. (Το κρασί-φεγγάρι-θάλασσα θα μπορούσε να ισχύει, αν το κρασί δεν μηδένιζε τον οικογενειακό προϋπολογισμό και ο συγγραφέας ζούσε σε νησί… ή το σπίτι του έβλεπε θάλασσα…).

Στην πραγματικότητα η πλειοψηφία των συγγραφέων στην Ελλάδα στερείται όχι μόνο της οικονομικής αυτάρκειας, αλλά και της μεγάλης δόξας. Ακόμη και γνωστά συγγραφικά ονόματα, παρότι το σύνολο των αμοιβών τους είναι μεγαλύτερο από ότι για τους άσημους συναδέλφους τους, δεν ζουν από τη συγγραφή, αλλά κάνουν και άλλη δουλειά παράλληλα. Φυσικά, υπάρχουν και εκείνοι που πράγματι επιτυγχάνουν να ζήσουν εξολοκλήρου από τα βιβλία τους, μα θα ανακαλύψετε πως κανένας από αυτούς δεν κούνησε ένα μαγικό ραβδάκι και έγινε ξαφνικά πλούσιος. Οι συγκεκριμένοι συγγραφείς, εκτός από τρελές πωλήσεις, έχουν και ένα πλούσιο συγγραφικό έργο πίσω τους, που συνεχίζει να αποτελεί πηγή εσόδων.



Γιατί σας τα λέω όλα αυτά τώρα; 

Σίγουρα όχι για να σας τσακίσω τα φτερά. Δε μπορώ όμως να σας στείλω και ξυπόλητους στα αγκάθια. Αν ασχολείστε με την συγγραφή έχοντας ως μοναδικό στόχο το κέρδος και τη δόξα, τότε καλύτερα να στραφείτε κάπου άλλου. Εκτός και αν έχετε τα απαιτούμενα εφόδια (ταλέντο, πτυχία, γνωριμίες, χρήματα κ.α.) για να ανεβείτε γρήγορα τα σκαλιά. Να θυμάστε πως ο εκδοτικός χώρος είναι μαγευτικός, αλλά η πόρτα του ανοίγει δύσκολα, ειδικά σε περιόδους οικονομικής κρίσης.
Σίγουρα δεν περιμένατε εμένα να σας πω ότι το βιβλίο συμπεριλαμβάνεται στη μακριά λίστα των τομέων που έχουν χτυπηθεί από την κρίση. Έχουμε ήδη δει γνωστούς και αγαπημένους εκδοτικούς οίκους να κλείνουν, ενώ οι εναπομείναντες μειώνουν την εκδοτική τους παραγωγή και ταυτόχρονα στρέφονται σε γνωστά και ήδη δοκιμασμένα συγγραφικά ονόματα ελαχιστοποιώντας τα νέα ρίσκα. Επομένως, για ένα νέο συγγραφέα, είναι ακόμη πιο δύσκολο από ότι παλιά να γίνει αποδεκτός σε μια μεγάλη εκδοτική στέγη.  
Σε αυτήν τη δύσκολη περίοδο όμως βλέπουμε να ανθίζει ένα νέο ρεύμα. Όλο και περισσότεροι μικροί εκδοτικοί οίκοι κάνουν την εμφάνιση τους, προσφέροντας την ευκαιρία στους νέους δημιουργούς να μοιραστούν το έργο τους με το κοινό. Ένα συχνό ερώτημα που προκύπτει είναι το κατά πόσο αυτοί οι μικροί οίκοι με τις περιορισμένες δυνατότητες μπορούν να προωθήσουν και να στηρίξουν ένα νέο συγγραφέα και κυρίως, κατά πόσο μπορεί ο συγγραφέας να τους εμπιστευτεί πως δε θα τον εξαπατήσουν.
Το να είναι κάποιος καχύποπτος και προσεκτικός μπροστά σε μια επαγγελματική συνεργασία είναι κάτι παραπάνω από αποδεκτό. Είναι απαραίτητο! Μην ξεχνάμε πως πρόκειται να τους προσφέρετε δικαιώματα πάνω στο έργο σας. Ο κάθε συγγραφέας οφείλει να ψάξει, να ρωτήσει και να μάθει. Υπάρχουν μικροί εκδοτικοί που θα είναι πρόθυμοι να σας προσφέρουν όσα περισσότερα μπορούν, όπως υπάρχουν και μεγάλοι εκδοτικοί που τρέχουν στα δικαστήρια επειδή χρωστούν χρήματα σε συγγραφείς. Τα «μεγάλος-μικρός», «γνωστός-άσημος» δεν σημαίνουν «τίμιος- κλέφτης», «αξιόπιστος-μη αξιόπιστος», ούτε και το αντίστροφο.
Το μέγεθος και το είδος του εκδοτικού με τον οποίο θα συνεργαστεί ένας συγγραφέας έχει να κάνει με τις συνθήκες, την ανταπόκριση, το κλίμα συνεργασίας και το τι επιθυμεί ο ίδιος για το έργο του.

Και για να σας χαλαρώσω λίγο παραπάνω, γιατί μάλλον σας τρόμαξα…



Είναι αλήθεια πως στον εκδοτικό χώρο το βιβλίο, εκτός από δημιούργημά σας, είναι και ένα εμπορεύσιμο προϊόν, που σκοπός του είναι να αποφέρει χρήμα. Αυτό ισχύει σε όλες τις δουλειές. Και σε όλες τις δουλειές υπάρχουν εκείνοι που πνίγονται μέσα στην παραγωγική διαδικασία χάνοντας το νόημα και την ομορφιά της, υπάρχουν, όμως και εκείνοι που αγαπούν αυτό που κάνουν και, ακριβώς, επειδή η διαδικασία έκδοσης ενός βιβλίου κρύβει κάτι το μαγικό, αυτοί οι άνθρωποι εξακολουθούν να κάνουν τη δουλειά τους με μεράκι, ενθουσιασμό και σεβασμό προς το έργο που έχουν στα χέρια τους.
Επιλέγετε τους φίλους σας. Κάντε το ίδιο και με τους συνεργάτες σας. Ακόμη και αν δε σας δίνεται πάντα η δυνατότητα να είστε επιλεκτικοί, φροντίστε τουλάχιστον να μένετε μακριά από ανθρώπους και συμφωνίες που δε σας ικανοποιούν.
Άλλο πουλάω την τέχνη μου και άλλο την ξεπουλάω.




Μεγαλούτσικη η εισαγωγή μας, μα πιστεύω σας έδωσε μια πρώτη εικόνα του τι σας περιμένει, μέχρι να έρθουν τα επόμενα άρθρα. Όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, καθώς και πολλά ακόμη, θα αναλυθούν στη συνέχεια πιο διεξοδικά, όπου χρειάζεται.
Το 1ο άρθρο, που θα ακολουθήσει, θα είναι αφιερωμένο στα βήματα που πρέπει να ακολουθήσει ο συγγραφέας από την στιγμή που ολοκληρώνει το βιβλίο του, μέχρι τη στιγμή της αποστολής στον εκδοτικό.
Ενώ το 2ο, θα εστιάσει στο πολυσυζητημένο θέμα της κατοχύρωσης των πνευματικών δικαιωμάτων.

Για όποια απορία ή διευκρίνιση αφήστε τα σχόλια σας εδώ ή στην ομάδα μας στο Facebook ή στείλτε μας ένα μήνυμα ;)
Οποιαδήποτε απορία έχετε μπορείτε να τη θέσετε, είτε αφορά στα επόμενα άρθρα είτε όχι. Εξάλλου για να σας δώσουμε την σωστή απάντηση, ενδέχεται και εμείς να πρέπει να απευθυνθούμε σε κάποιον ειδικό. 
Μέχρι την επόμενη φορά καλή συνέχεια and keep writing!!!

Μαρία Μουστοπούλου