Συνέντευξη με τον Σπύρο Πετρουλάκη, συγγραφέα του "Η Εξομολόγηση".
Η Ελένη, ως παιδί, ζει μια ευτυχισμένη και φαινομενικά άνετη ζωή στην Κωνσταντινούπολη του 1928. Χάνοντας, όμως, τους γονείς της από ατύχημα, όλα ανατρέπονται. Μακριά από τον αδελφό της, αντιμετωπίζει μόνη τη σκληρότητα του συγγενικού της περιβάλλοντος. Ως αντικείμενο συναλλαγής, καταλήγει στην Ήπειρο, ανάμεσα σε σκληρούς ανθρώπους της ελληνικής υπαίθρου. Πέφτει χαμηλά, αλλά ξανασηκώνεται. Όταν ο έρωτας έρθει, είναι ήδη πολύ αργά για εκείνη...
«Έχω κάνει πολλές αμαρτίες, παιδί μου…»
Η γερόντισσα Μαρκέλλα δεν έχει βγει από το μοναστήρι της Παναγιάς Βρεφοκρατούσας τα τελευταία εβδομήντα τρία χρόνια, δεμένη από ένα βαρύ τάμα. Τώρα, τις τελευταίες ώρες της ζωής της, ζητά συγχώρεση για να σταθεί αμόλυντη στην Κρίση Του Πλάστη. Να εξομολογηθεί. Ο πατέρας Θεόφιλος καλείται εσπευσμένα στα βουνά της Πίνδου να τελέσει το μυστήριο της εξομολόγησης… Το παρελθόν μπορεί να αποτρέψει το μέλλον; Η δύναμη της πίστης έχει την ισχύ να γεννήσει ελπίδα; Ο έρωτας αλλάζει το πεπρωμένο;
Μια ιστορία βασισμένη σε αληθινά γεγονότα, που καλεί τον αναγνώστη να αποδώσει δικαιοσύνη, να πάρει θέση, να δικαιώσει ή να καταδικάσει πράξεις που σημαδεύουν τις ζωές των ανθρώπων.
Γεννήθηκα στην Αθήνα, έζησα στο Ρέθυμνο και στα Χανιά, από τα οποία κατάγομαι. Ασχολούμαι με τη μουσική επαγγελματικά, παίζοντας ούτι, τραγουδώντας, γράφοντας μουσικές και στίχους για μένα και όλο τον κόσμο. Έχω συμμετάσχει σε παραστάσεις και συναυλίες σε όλη την Ελλάδα.
Παράλληλα είμαι ραδιοφωνικός παραγωγός στο Δίκτυο fm 91,5 στα Χανιά. Τις καλύτερες ώρες μου τις περνάω παίζοντας με τα παιδιά μου, την Ειρήνη εννέα ετών που με διαβεβαιώνει ότι «εγώ θα βαριόμουν να διαβάσω τόσο μεγάλο βιβλίο», και τον Κωνσταντίνο, επτάχρονο κυνηγό δεινοσαύρων και άλλων μοχθηρών δράκων. Γράφω και αφηγούμαι παραμύθια πειράζοντας τον κόσμο. Ανακατεύω τα πράγματα και είμαι αυτός που βάζει τους ψύλλους στα άχυρα. Είμαι προπονητής και Πανελληνιονίκης στο Taekwondo όπου κατέχω 6 Dan. Έχω ασχοληθεί με τη φωτογραφία, την αναρρίχηση και τις καταδύσεις. Το πρώτο μου CD με συμμετοχή γνωστών καλλιτεχνών είναι στα σκαριά.
1. Μίλησέ μας για τον Σπύρο που δεν έχουμε γνωρίσει ακόμα. Πες μας λίγα πράγματα για σένα, που δεν αναφέρεις συνήθως σε συνεντεύξεις σου.
Πονηρή! Είμαι άνθρωπος που μου αρέσει να ψάχνει και να ανακαλύπτει ιστορίες, γνωρίζοντας ανθρώπους και μιλώντας μαζί τους και κυρίως ηλικιωμένους. Με αγγίζει ιδιαίτερα η αφήγησή τους, γιατί μέσω αυτής βγάζουν την ψυχή τους, ενώ με τη σειρά τους, τα κομμάτια αυτή αγγίζουν την δική μου ψυχή. Αυτό δείχνει και την ευαισθησία την οποία βγάζω στα βιβλία μου.
φωτογραφία από την την ημέρα υπογραφής βιβλίων στο βιβλιοπωλείο "Πάπυρος" στον Διδυμότειχο |
Η εξομολόγηση είναι ένα βιβλίο που αγαπήθηκε από την πρώτη στιγμή της κυκλοφορίας του. Είναι ένα ιδιαίτερο βιβλίο, διότι πραγματεύεται την εξομολόγηση μιας καλόγριας, κατά την οποία ό,τι έχει διαβάσει ο αναγνώστης στις προηγούμενες σελίδες, σιγά σιγά ανατρέπεται...
3. Νομίζεις ότι η αφηγηματική τεχνική της εξομολόγησης του παρελθόντος μιας ηλικιωμένης γυναίκας, στην οποία βασίζεται το βιβλίο σου, έχει κοινά με το «Αμάρτημα της Μητρός μου» του Βιζυηνού; Η ιστορία είναι αληθινή, αλλά εσύ, σαν συγγραφέας, εμπνεύστηκες καθόλου από το εν λόγω διήγημα;
Δεν εμπνεύστηκα διότι όλη η εξομολόγηση στηρίζεται σε πραγματικά γεγονότα. Δεν είναι μία αληθινή ιστορία˙ είναι οι ιστορίες τεσσάρων ανθρώπων στις οποίες, με την τέχνη της μυθοπλασίας, μπόρεσα να γεμίσω τα κενά.
4. Κατά τη γνώμη σου, ποιο είναι το ένα πράγμα που μένει στους αναγνώστες αφού διαβάσουν το βιβλίο;
Να ρωτάς ένα συγγραφέα πως θα δουν οι αναγνώστες το βιβλίο του είναι λίγο δύσκολο να απαντηθεί. Αυτό που λαμβάνω από τους ανθρώπους που το έχουν διαβάσει είναι ότι κλείνοντας το βιβλίο, η λέξη "λύτρωση" είναι αυτό που κυριάρχησε. Πρώτη μου το είπε η συγγραφέας Μαρία Τζιρίτα, η οποία είναι και φανατική οπαδός των βιβλίων μου. Επίσης, αυτό που εισπράττω είναι ότι "Η Εξομολόγηση" είναι ένα βιβλίο που οι αναγνώστες το ξαναδιαβάζουν. Τους πειράζω λέγοντάς τους «Μήπως δεν το καταλάβατε γι αυτό το ξαναδιαβάζετε;». Γενικά το βιβλίο αφήνει πάρα πολλά συναισθήματα και αυτό είναι το κέρδος για κάθε αναγνώστη -τα συναισθήματα που του αφήνει μια ιστορία, διότι κακό βιβλίο δεν υπάρχει.
5. Πώς βιώνεις εσύ την συγγραφή; Υπάρχει κάποιο κομμάτι στα βιβλία σου που σε δυσκολεύει ιδιαίτερα όταν το γράφεις;
Γράφω βιωματικά. Κυρίως περιγράφω καταστάσεις που έχω ζήσει, προσπαθώ όμως, ακόμα και ακραίες καταστάσεις, όπως έναν βιασμό ή μια δολοφονία, που προφανώς δεν τις έχω ζήσει, να μπω στη θέση του θύτη και του θύματος για να μπορέσω να τις περιγράψω σωστά και γλαφυρά. Αυτό που με δυσκολεύει είναι να αποχωριστώ τους ήρωες του βιβλίου, κλείνοντάς το. Δεν μπορώ να πω "γεια" σε κάποιον που έχω ζήσει μαζί του κάποιους μήνες, έχω περιγράψει τη ζωή του, έχω δημιουργήσει τα γεγονότα που τον αφορούν. Είναι σαν ένα δικό μου κομμάτι, σαν να είναι παιδί μου, το οποίο το μεγαλώνω και του δείχνω τον δρόμο που πρέπει να ακολουθήσει, στην πραγματικότητα όμως δεν του αφήνω τα ινία. Αυτή είναι και η δύναμη που έχουμε σαν συγγραφείς: καθορίζουμε τις ζωές των ηρώων μας όπως εμείς θέλουμε και αν δεν μας βγει στην πορεία, το αλλάζουμε. Είμαστε ένα είδος θεού, γιατί καθορίζουμε ακριβώς την τύχη των ηρώων μας.
6. Ασχολείσαι με τη λογοτεχνία, τη μουσική, την φωτογραφία. Αν έπρεπε να διαλέξεις μία, ποια θα έλεγες ότι είναι η τέχνη που έχεις περισσότερο μέσα στην καρδιά σου;
Γυναίκες! Δύσκολη ερώτηση… Το κάθε ένα έχει να προσφέρει διαφορετικά πράγματα. Είναι σαν να πεινάς και έχεις μπροστά σου λίγο ψωμί, λίγο τυρί και λίγες ελιές. Θες να τα δοκιμάσεις όλα. Θα μπορούσα να το πω και διαφορετικά, όμως νομίζω κυριαρχεί η μουσική μέσα μου, διότι ο ήχος είναι το πρώτο πράγμα που βιώνει ο άνθρωπος, ακόμη και από την κοιλιά της μητέρας του. Η μουσική είναι που με ακολουθεί σε ολόκληρη τη ζωή μου. Η φωτογραφία έρχεται λίγο πιο πίσω.
7. Μέχρι στιγμής έχεις εκδώσει δύο κοινωνικά μυθιστορήματα και δύο βιβλία παιδικής λογοτεχνίας. Προτιμάς να γράφεις για ενήλικες ή παιδιά και γιατί;
Προτιμώ να γράφω για παιδιά. Το πρώτο πράγμα που έγραψα –εκτός από στίχους, που έγραφα απ' το νηπιαγωγείο– ήταν παιδικά παραμύθια. Ήταν η ανάγκη που με ώθησε προς τα κει, αφού δεν έβρισκα παραμύθια που να με ικανοποιούν για να πω στα παιδιά μου. Ακούγεται κάπως εγωιστικό, όμως δεν είχα εντρυφήσει στο θέμα για να έχω μεγάλη επιλογή. Έτσι, για να τονίσω στα παιδιά μου την διαφορετικότητα για κάποιο συγκεκριμένο θέμα που με ρωτούσαν, έφτιαξα έναν δράκο που αντί να πετάει φλόγες από το στόμα πετούσε μπουρμπουλήθρες. Αυτό ήταν το πρώτο μου παραμύθι και θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Μίνωας το Σεπτέμβριο, εικονογραφημένο. Θεωρώ ότι έχω ακόμη μεγάλη παιδικότητα μέσα μου και πρέπει με κάποιο τρόπο να την εκφράσω.
φωτογραφία από την την ημέρα υπογραφής βιβλίων στο βιβλιοπωλείο "Πάπυρος" στον Διδυμότειχο |
Είναι μία πολύ ωραία κίνηση αυτή που κάνετε. Αν δεν είχα την απόλυτη στήριξη από τις Εκδόσεις Μίνωας θα ήταν κάτι που θα με ενδιέφερε ιδιαίτερα. Εγώ σαν νέος συγγραφέας, καταλαβαίνω την αγωνία του καθενός, που θα γράψει μια ιστορία και θα θέλει να τη δει στα ράφια των βιβλιοπωλείων και τις καρδιές των αναγνωστών, θα του προτείνω να στείλει στο Moonlight Tales την ιστορία του, γιατί καταλαβαίνω ότι η ανάγκη να βγάλεις προς τα έξω κάτι δικό σου, πρέπει να βρει ανταπόκριση και η χαρά που θα πάρεις βλέποντας την ιστορία σου δημοσιευμένη είναι αναντικατάστατη. Θα το προτείνω σε φίλους και ανθρώπους που γνωρίζω απ' την περιοδεία μου σε επαρχιακές πόλεις για παρουσιάσεις, αφού συχνά με πλησιάζουν και μου λένε: "ξέρεις, γράφω κι εγώ, τι να κάνω;". Η επιτυχία στον χώρο τον εκδόσεων είναι πάρα πολύ δύσκολη. Στα χιλιάδες βιβλία θα βγει ένα προς τα έξω. Επίσης, είναι θέμα τύχης.
9. Δώσε τρεις συγγραφικές συμβουλές στους λογοτέχνες που θα διαβάσουν αυτή τη συνέντευξη.
Θάρρος για να δείξουν την δουλειά τους, αγάπη για αυτό που θα κάνουν και αλήθεια˙ να μην "πουλήσουν" τον αναγνώστη για περισσότερες σελίδες χωρίς ουσία.
10. Ταλέντο, αφοσίωση, σκληρή δουλειά, γνώση της γλώσσας. Σε τι ποσοστό πιστεύεις ότι επηρεάζουν τα παραπάνω την ποιότητα ενός βιβλίου;
Χρειάζονται όλα και μάλιστα σε μεγάλο ποσοστό. Ταλέντο σίγουρα, απόλυτη αφοσίωση, σκληρή δουλειά, που θα έχει προηγηθεί της συγγραφής του βιβλίου και γνώση της γλώσσας. Εγώ έχω χρησιμοποιήσει και τη ντοπιολαλιά. Στην εξομολόγηση έχω συμπεριλάβει την Ηπειρώτικη, την Κριτική απλουστευμένη και την Κωνσταντινουπολίτικη. Καλό είναι κανείς να χρησιμοποιεί λέξεις από την πατρίδα του, γιατί έτσι θα έχει δρόμο η παράδοση. Αυτό είναι που μ' αρέσει πολύ: να γράφω για πράγματα που έχω γνωρίσει απ' το τόπο μου και στην συνέχεια να γίνονται γνωστά παντού.
φωτογραφία από την την ημέρα υπογραφής βιβλίων στο βιβλιοπωλείο "Πάπυρος" στον Διδυμότειχο |
Η πρωτότυπη ιστορία και η λογοτεχνική ικανότητα. Πρωταγωνιστές είναι όλοι οι χαρακτήρες του βιβλίου, ακόμα και οι κακοί, που δεν θες ούτε να τους βλέπεις.
12. Γιατί πιστεύεις ότι οι έλληνες λογοτέχνες προτιμούν οι ιστορίες τους να διαδραματίζονται με φόντο την Ελλάδα, όταν όλος ο κόσμος είναι «ανοιχτός προς εξερεύνηση»; Ποιος είναι ο δικός σου λόγος;
Το έχουν τολμήσει αρκετοί. Εγώ γράφω για τόπους που έχω πάει, που ξέρω πως είναι. Γράφω για στιγμές που έχω ζήσει, με την μόνη διαφορά ότι στο βιβλίο τα βιώματα αυτά είναι των χαρακτήρων. Θα το έκανα, αλλά θα απαιτούσε μεγάλη έρευνα για τον τόπο, τα ήθη, τα έθιμα, την νοοτροπία... Ξέρεις κάτι, δε θα το έκανα! (γέλια)
13. Πώς αντιμετωπίζεις τις κριτικές πάνω στα βιβλία σου; Πιστεύεις ότι μια καλή κριτική «σπρώχνει» τον συγγραφέα να προσπαθήσει περισσότερο ή τον κάνει να επαναπαυτεί; Αντίστοιχα, εσύ μπορείς να βρεις στοιχεία που σε ωθούν να γίνεις καλύτερος σε άσχημες κριτικές, άσχετα με το πόσο κακόβουλες μπορεί να είναι;
Ένας συγγραφέας πρέπει να έχει υπόψιν του όλες τις κριτικές. Οι περισσότερες κριτικές που δέχομαι είναι θετικές. Μέσα στις λίγες αρνητικές που εισπράττω, ψάχνω να βρω κάτι που θα με κάνει καλύτερο. Σίγουρα υπάρχουν και οι κακόβουλες, τις οποίες δεν τις λαμβάνω υπόψιν. Η κριτική είναι δάσκαλος μας και έχει να μας μάθει κάτι.
14. Τι πρέπει να περιμένουμε στο άμεσο μέλλον από σένα;
φωτογραφία από την την ημέρα υπογραφής βιβλίων στο βιβλιοπωλείο "Πάπυρος" στον Διδυμότειχο |
Την άνοιξη θα κυκλοφορήσει το τρίτο μου μυθιστόρημα˙ δεν μπορώ να αποκαλύψω περισσότερα, είναι έκπληξη. Τον Σεπτέμβριο θα κυκλοφορήσει το παραμύθι "Ο δράκος, ο Σωτήρης και πολλές, πολλές μπουρμπουλήθρες", για παιδιά 3-6 ετών. Ίσως βγει και ακόμα ένα βιβλίο -εξαρτάται μόνο από μένα αυτό, γιατί τεμπέλιασα (γέλια), δεν πρόλαβα- στις "Λογοτεχνικές Εξερευνήσεις", για παιδιά εννέα ετών και πάνω.
15. Είσαι από τους ανθρώπους που ασχολούνται με το ίντερνετ; Μπορούν οι θαυμαστές σου να επικοινωνήσουν διαδικτυακά μαζί σου;
Τα social media είναι ένα βασικό μέσο για να προωθήσει κάποιος τη δουλειά του. Είμαι παιδί του ίντερνετ (γέλια). Μπορούν να με βρούνε στο facebook "ΣΠΥΡΟΣ ΠΕΤΡΟΥΛΑΚΗΣ" και επίσης στο εσωτερικό του βιβλίου, κάτω από το βιογραφικό, υπάρχει το mail, με το οποίο μπορεί κάποιος να επικοινωνήσει μαζί μου.
Η συνέντευξη με τον Σπύρο Πετρουλάκη πραγματοποιήθηκε κατά την εμφάνισή του για υπογραφή αντιτύπων στο βιβλιοπωλείο "Πάπυρος" στον Διδυμότειχο. Η Αναστασία μετέφερε τις ερωτήσεις μας και στην συνέχεια είχε να προσθέσει:
"Συναντώντας τον Σπύρο Πετρουλάκη, είδα έναν ειλικρινή και ζεστό άνθρωπο. Η συμπεριφορά του φιλική και άνετη, έτσι που από την πρώτη στιγμή νιώθεις άνετα να συνομιλήσεις μαζί του. Οι απαντήσεις των ερωτήσεων έρεαν αβίαστα, συμπληρώνοντας αυτή την όμορφη συνάντηση με την παραδοσιακή ρακί, με την οποία κερνούσε τον κόσμο."
Εμείς, σαν Moonlight Tales, θέλουμε να ευχαριστήσουμε τον Σπύρο Πετρουλάκη για την άριστη συνεργασία, τις κατατοπιστικότατες απαντήσεις του και την φιλική προσέγγισή του και τις Εκδόσεις Μίνωας για το αντίτυπο του βιβλίου "Η Εξομολόγηση" που κληρώνουμε μέχρι τις 24 Ιανουαρίου.
Για να πάρετε μέρος στην κλήρωση πατήστε εδώ.
Σπύρος Πετρουλάκης
Εκδόσεις Μίνωας (2014)
«Το παιδί μου… Βοήθεια. Έχασα το παιδί μου…»
Η τραγική μάνα νιώθει τον κόσμο να χάνεται. Ποιο μυαλό και ποια καρδιά μπορούν να αντέξουν τόση πίεση, τόση τραγικότητα μέσα σε μια στιγμή; Ψάχνει στα μάτια των ανθρώπων γύρω της τη λύτρωση για τον χαμό της κόρης της. Ψάχνει την ίδια της τη σάρκα, το αίμα της. Μάταια όμως… Το παιδί χάθηκε. Της το άρπαξε ένα ζευγάρι μέσα από τα χέρια της, ένα καλοκαίρι στο Νυδρί της Λευκάδας, για να καλύψουν το κενό που είχαν στη ζωή τους.
Μαζί τους η Νεφέλη γνώρισε την αγάπη, το χάδι, το χαμόγελο, ώσπου ήρθε στον κόσμο ο αδελφός της. Από τότε, όλα άλλαξαν… Τα πινέλα και οι καμβάδες τη βοηθούσαν να δραπετεύει από την ασπρόμαυρη ζωή της, μέσα από ένα έγχρωμο παράθυρο. Η γυναίκα και ο άνδρας που γνώρισε σαν γονείς την πλήγωσαν, την πόνεσαν, μέχρι να ανοίξει το παράθυρο… αλλά και τα φτερά της. Αντιγόνη, Μελιτίνη, Αρετή. Μπήκαν στη ζωή της για να της δείξουν την αγάπη, την ανθρωπιά. Έρωτας, Αρρώστια, Λύτρωση. Πόση δύναμη μπορούν να ασκήσουν πάνω της;
Σπύρος Πετρουλάλης
Εκδόσεις Μίνωας (2015)
Αν δε σου αρέσουν η περιπέτεια, οι γρίφοι και τα αινίγματα, πρέπει να αφήσεις αμέσως αυτό το βιβλίο από τα χέρια σου.
Αν όμως σου αρέσουν, τότε ίσως κρατάς το πιο περιπετειώδες βιβλίο!
Τι θα έκανες:
Αν έβρισκες ένα ξεχασμένο για χρόνια τετράδιο γεμάτο αινίγματα που ζητούν λύσεις;
Αν ξετύλιγες ένα κουβάρι που στην άκρη του υπάρχει ένας μυθικός θησαυρός;
Μια παρέα πέντε παιδιών ψάχνει ανάμεσα στα κυκλώπεια τείχη, σε αρχαία θέατρα και σε κάστρα και ζει μια διαφορετική περιπέτεια αναζητώντας τον Θησαυρό του Κυβερνήτη. Μήπως τελικά η Ιστορία είναι ο πολυτιμότερος θησαυρός και εξαρτάται αποκλειστικά από εμάς αν θα τον βρούμε;
Στα χνάρια του κουρσάρου Μπαρμπαρόσα (παιδικό)
Σπύρος Πετρουλάκης
Εκδόσεις Μίνωας (2014)
Ένα περιπετειώδες οδοιπορικό στην παλιά πόλη των Χανίων με ξεναγούς έξι παιδιά και έναν δαιμόνιο παππού.
Μνημεία και μυστήρια από τα αρχαία χρόνια ως τις μέρες μας, θάλασσες που τρώγονται με το κουτάλι, πειρατικοί θησαυροί και ο γάντζος του Κοκκινογένη: του περιβόητου Κουρσάρου Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα! Ποια ήταν η σχέση του γεμάτου καλοσύνη Σαλή με τον καπετάν Σήφη; Ποια είναι η θαμμένη εκκλησία και τι θα ανακαλύψουν εκεί τα παιδιά; Τι σχέση μπορεί να έχει το μαύρο κλειδάκι στον λαιμό του παππού με τα σεντούκια των άγριων πειρατών;
Θα καταφέρει η παρέα να ξετρυπώσει μυστικά καταχωνιασμένα από τους ανελέητους κουρσάρους;
Ελπίζουμε να σ' άρεσε η σημερινή "ανάκριση". Μέχρι την επόμενη, keep reading!